Partia Polska 2050 Szymona Hołowni w swojej strategii wytyczyła „Zielony szlak” dla Polski. Ma to być sposób na ratowanie środowiska naturalnego i osiągnięcie neutralności klimatycznej. Jak to zrobić i dlaczego jest to istotne, choć nie zawsze się w polityce opłaca? Marzena Tabor rozmawiała o tym w najnowszym podcaście Forum IBRiS z Michałem Koboską, wiceprzewodniczącym ugrupowania Szymona Hołowni.
POSŁUCHAJ PODCASTU
Czy temat ochrony klimatu i transformacji energetycznej powinien być numerem jeden dla polityków? „Naszym zdaniem – tak. Wychodzimy z założenia, że środowisko naturalne jest naszym skarbem narodowym i nie możemy sobie pozwolić na to, żeby to schrzanić”.
„Co się stanie, gdy poziom wody w Bałtyku się podniesie i będziemy musieli bronić Gdańsk przed zalaniem? Będziemy musieli ściągać technologie, które u nas nie są rozwinięte. I to będzie za chwilę główny temat, którym będą się zajmować politycy”.
– mówi Michał Kobosko wiceprzewodniczący ugrupowania Polska 2050 Szymona Hołowni. Polityk wskazuje, że obecni rządzący i znacząca część opozycji w ogóle nie dotyka jednak tego tematu.
Wyniki badania IBRiS na temat percepcji społecznej zmian klimatu pokazują jasno – Polacy nie są skłonni ponosić bezpośrednich kosztów transformacji energetycznej. Nie będą płacić więcej za zrównoważoną energię elektryczną, za paliwo, ogrzewanie czy żywność.
„Nie możemy zapominać, ze posiadamy pewną spuściznę. Wychodząc z biedy po okresie PRL-u chcieliśmy konsumować, wyglądać jak ludzie „na Zachodzie” i jeździć ich samochodami”.
– mówi Kobosko. Jednocześnie – jak ocenił gość Forum IBRiS – wzrasta świadomość społeczeństwa na temat zagrożeń związanych z degradacją środowiska naturalnego. Według Koboski mają na to wpływ osobiste doświadczenia Polek i Polaków.
Wrocław – miasto spotkań ze smogiem
„Czym innym jest sytuacja, kiedy naukowcy mówią, że generalnie na Ziemi jest coraz cieplej, że topnieją lodowce, podnosi się poziom oceanów, a czym innym wówczas, kiedy to nas namacalnie dotyka. Kiedy widzimy skutki. Zimą ciągle słyszymy o zatruciu polskich miast smogiem. Dla mnie szokująca była sytuacja z zeszłego roku, kiedy bliski mi Wrocław był pewnego dnia najbardziej zatrutym miastem na całym świecie”. – mówi Michał Kobosko.
„My się po prostu trujemy w zimie”.
– gorzko kwituje Kobosko. „Z kolei latem mamy ekstremalne temperatury, poziom rzek bywa radykalnie niski”. Według gościa Forum IBRiS wszystkie te sytuacje powodują, że Polacy są coraz bardziej świadomi zagrożenia i debata wokół klimatu zaczyna nabierać rozpędu.
Zdaniem członków Polski 2050 kwestia klimatu to jeden z najważniejszych tematów dla ludzi, więc powinien mieć wielką wagę w polityce. „Politycy powinni ponosić odpowiedzialność za stan środowiska”. – mówi twardo Kobosko.
Rozmowa jest częścią projektu pt. ZIELONY ŁAD – analiza percepcji proponowanych rozwiązań, skutków rozwiązań oraz testy narracji wpierających wdrożenie pakietu klimatycznego w Polsce – program badawczy. Projekt został zrealizowany dzięki wsparciu finansowemu Fundacji PGE.
Related posts
🤳 Globalna wartość rynku influencer marketingu szacowana jest już na 15 mld dolarów.
Nowi influencerzy są obecnie „tworzeni” przez wyspecjalizowane firmy, ba, istnieją całe „farmy influencerów” - komentuje @sylvcz w rozmowie z @kolodziej_agata.
https://t.co/mB1esqO5cm
🤳 Dla naszego wspólnego dobra powinniśmy influencerom narzucić określone reguły – po to, by zawsze można było w ich twórczości odróżnić reklamę od tego, co reklamą nie jest - mówi @sylvcz w rozmowie z @kolodziej_agata
https://t.co/cAifuKfW1i
O coraz bardziej nakręcanej przez influencerów gospodarce mistyfikacji rozmawiałyśmy z @kolodziej_agata.
Także w kampaniach wyborczych. https://t.co/EdGONlkdv6
🤳 Jak udowodnić influencerowi, że ma inne poglądy polityczne?
"... mamy do czynienia z wpływem influencerów na politykę i na postawy wyborców" - mówi Sylwia Czubkowska @sylvcz, redaktorka prowadząca Spider's Web+, w rozmowie z @kolodziej_agata.
https://t.co/mB1esqOD1U